Het is de laatste stop voor de ‘Still Avoiding Tomorrow‘ tour van Bastille. En Bastille betoverde de zaal met een goeie live set en decor.
Twee uiterste support-acts
De nog 17-jarige singer-songwriter Akine opende de avond met haar voorprogramma. Samen met twee muzikanten stond de Oekraïense zangeres toch wel onzeker. Tijdens het zingen was daar vrij weinig van te merken, maar tussen de nummers door, hoorde je dat ze aardig nerveus was. Het aankondigen van de nummers en de (weinige) interactie met het publiek maakte het allemaal ongemakkelijk. Hier en daar moesten haar twee compagnons zelfs nummers opnieuw instarten. Tegelijk siert het haar om een of andere reden toch wel. Maar daartegenover staat een mooie stem, wat het toch helemaal rechttrekt. De nummers ‘Money in Your Mouth‘ en ‘Cashmere‘ brachten haar een groots applaus die ze dan toch wel heeft verdiend. Met een goeie boost zelfvertrouwen komt ze er uiteindelijk wel, want vocaal zit het voor haar leeftijd, buitengewoon goed.
Foto: Marc Dijkhuizen
Na een korte pauze kwam de 22-jarige Schotse singer-songwriter Lewis Capaldi. Het verschil was direct duidelijk, waar het bij Akine ontbrak aan zelfverzekerdheid, kwam er ‘schot’ in de zaak met de komst van Lewis. Hij barstte van zelfvertrouwen en liet dat duidelijk merken. Gewapend met een zonnebril op, stond hij daar op het podium samen met zijn muzikanten. Dat hij daar stond, was niet geheel vanzelfsprekend. De avond daarvoor zou hij ook in Antwerpen staan, maar dat moest hij noodgedwongen cancelen vanwege ziekte. Maar met zijn sterke vocale uithalen en zijn spel op de gitaar, was daar zondagavond niks meer van te merken. Hij sloot zijn show af met onder andere zijn nummer één hit in Groot-Brittannië en Ierland: ‘Someone You Loved‘. Vocaal zit het sterk in elkaar, en deze nuchtere Schot is zeker een belofte voor de toekomst. Dat hij in het voorprogramma staat en zijn nummer één hit, is nog maar het begin.
Vrijdag 25 oktober staat Lewis Capaldi in een uitverkochte Tivoli in Utrecht.
Still Avoiding Tomorrow(?)
Een groot doek hangt voor het podium, met daarop de naam van de tour. Het doek gaat op zwart en voorman Dan staat solo in de spotlight achter het doek. Zijn klanken en teksten van het gecoverde nummer ‘Wide World‘ klinken en de zaal zingt mee. Halverwege het nummer ‘Quarter Past Midnight‘ valt het doek en er klinkt luid gejuich in de Ziggo Dome. Evenals het nummer ‘Send Them Off‘ brengt het publiek aardig in beweging. ‘Dankjewel’ en ‘Hoe gaat het?‘ klinkt Dan zodra de eerste nummers zijn gespeeld, maar schakelt natuurlijk al weer vrij snel over op zijn moedertaal.
Het nummer ‘I Know You‘ komt vervolgens, hoewel het publiek verrassend goed meedoet, is er toch wel een ‘inzakmoment’ zodra de drop valt. En dat is toch jammer als de sfeer er goed in zat. Hoe maak je dat goed? Nou, door de oude klassieker ‘Things We Lost In The Fire‘ te spelen! De allround artiest verplaatste zich naar zijn plek achter de drums en zong samen met de toeschouwers het nummer. Ondanks de nieuwere nummers (Quarter Past Midnight en Send Them Off!) bleef dit toch wel de grootste meezinger van de show van die avond.
Voordat Bastille begon aan het nummer ‘The Currents‘ sprak hij zijn ongenoegen uit over de Brexit. ‘Maar het valt nog mee als je kijkt naar wie er in de VS aan de macht is, Trump‘ aldus de leadzanger. ‘Tevens is dit een grote middelvinger naar alle homofobe en racistische mensen op deze wereld‘ vervolgt hij. Het is duidelijk dat het nummer zowel instrumentaal als vocaal pittig sterk is, de visuele effecten van het decor maakt het nog spectaculairder. De gehele show staat de band in de schijnwerpers van de projectoren die achterin de zaal verschillende visualisaties projecteren op het scherm achter de band. Vooral bij het nummer ‘World Gone Mad‘ komen de projecties goed tot hun recht. Akine komt het podium op en assisteert de leadzanger. De Ziggo Dome schittert in een zee van smartphonelampjes wat zorgt voor een hoogtepunt van de gehele show.
Foto: Marc Dijkhuizen
‘Cheers!’
Na ‘World Gone Mad ‘ verschijnt Lewis Capaldi op het podium om Dan te assisteren bij het volgende nummer. Maar in zijn hand heeft hij een tas van een slijterij met daarin enkele biertjes. ‘It’s been a rollercoaster‘ zegt de Schot terwijl hij de biertjes uitdeelt aan de voltallige band. Ze toosten op de laatste avond samen tijdens deze tour. Hij krijgt alleen maar lof van de zaal voor deze opvallende actie wat hem siert. But the show must go on als ze enkele slokjes hebben genomen van de verfrissende biertjes. Samen zingen ze ‘Bad Blood ‘. En van alle nummers is dit de juiste keuze geweest om samen te zingen. Ze sluiten goed op elkaar aan en je kan goed zien dat Lewis zich helemaal thuis voelt op het podium, met een grote band en voor zo’n volle zaal.
Foto: Marc Dijkhuizen
De grootste hit ‘Pompeii‘ van de Britse band mocht natuurlijk niet ontbreken en kon rekenen op veel support van het publiek van begin tot eind van het nummer ‘Good Grief‘ wat volgde. Maar het publiek ging pas echt uit hun dak tijdens het nummer ‘Of The Night‘ door diverse sitdowns tijdens het nummer. De show werd onder andere afgesloten met hun laatste grootste hit ‘Happier‘ in samenwerking met dj Marshmello. De gele ballonnen werden opgeblazen en samen met het publiek stuiterden ze door de zaal tijdens de eerste drop met een grote glimlach, zowel van de band als het publiek. Met ‘Flaws‘ kwam de show toch echt aan z’n einde.
‘Thankyou Amsterdam!’
De eerste support act van de avond, was geen match voor de band. Ook toen de zangeres samen met Dan een nummer zong, zat ze er ‘awkward’ bij. In tegenstelling tot de tweede support act, die wél een match was met de band en de show. Het decor sluit aan bij de band en aan de zang van de leadzanger ontbrak niks.
Decor | 8 |
Zang | 8.5 |
Support act | 8.5 |
Sfeer | 8 |
Totaal | 8.25 |
Bron: Marc Dijkhuizen, YouTube